Relacja z wycieczki Ksar Ghilane – Sahara, Oaza Palmowa, domy Berberów | Tunezja 2024

Jak spędziliśmy 8 dni w Tunezji?
Miałam nadzieję, że drugi post z Tunezji pojawi się nieco szybciej, ale jest jak jest. Brak czasu i upały przyczyniły się do tego, że mam spore opóźnienia. Jednak jak to się mówi: „Lepiej późno niż wcale”. Praktyczne informacje na temat naszego wyjazdu do Tunezji znajdziesz we wcześniejszym poście, dzisiaj skupiamy się na tym co udało się nam zobaczyć.

Jak wspomniałam w pierwszym poście, do Tunezji wybraliśmy się głównie po to by spędzić noc na pustyni w oazie Ksar Ghilane pod namiotami. Chcieliśmy przeżyć taką szaloną przygodę i po prostu się sprawdzić. Mimo komplikacji udało się!

Wycieczka do Ksar Ghilane

Wycieczkę wykupiliśmy jeszcze w Polsce za pośrednictwem biura podróży. Jej koszt to około 1300 zł/2 osoby.

Podczas pobytu w Tunezji okazało się, że oprócz nas nie ma chętnych osób na spanie pod namiotem i wyjazd się nie odbędzie. Zamieniliśmy więc wycieczkę z innym programem co nam się do końca nie podobało. W ciągu kolejnego dnia okazało się, że jednak wycieczka się odbędzie. Nakręceni tą informacją spakowaliśmy rzeczy i niecierpliwie odliczaliśmy godziny do wyjazdu … ale jak to w życiu bywa - łatwo być nie może :). W noc przed planowaną wycieczką doznałam ostrego zatrucia (praktycznie nie wychodziłam z łazienki). Lekarstwa nie pomagały, a ja wręcz ryczałam, że przeze mnie nie pojedziemy pod namioty. Na szczęście nasza Pani rezydent stanęła na głowie, aby udało nam się zrealizować wyjazd. Dzięki jej zaangażowaniu oraz dobrej woli organizatora, wyjazd przesunięto o 24h, gdy ja już czułam się znacznie lepiej.

A więc tak! Udało się! Spędziliśmy noc na pustyni!

Plan wycieczki Ksar Ghilane

Mieliśmy ten przywilej, że byliśmy sami w samochodzie + kierowca, a więc narzucaliśmy tempo zwiedzania. Tam gdzie podobało nam się bardziej byliśmy dłużej, a gdzie mniej - krócej.

Najważniejszym punktem wycieczki była dla nas Sahara, ale zobaczyliśmy znacznie więcej! Zanim dotarliśmy do punktu docelowego, odwiedziliśmy sporo innych atrakcji. Jedne fajniejsze, drugie nieco mniej, ale i tak było super.

Salt Lake of Zarzis

Naszym pierwszym punktem było słone jezioro Salt Lake of Zarzis. Piękne miejsce robiące wrażenie – duża przestrzeń wypełniona solą (wody nie było) jednak tutaj była „szybka piłka”. Kilka zdjęć i ruszamy dalej.

Salt Lake of Zarzis Tunezja

Warto zobaczyć, ale nie ma tam za dużo do roboty. Miejsce, które można jak najbardziej odwiedzić przejazdem.

Postój w mieście Tatooine

Jadąc na wycieczki raczej unikamy targowisk. Nie kupujemy pamiątek i nie lubimy tak obleganych miejsc oraz nachalnych ludzi. Jednak tym razem dobrze, że się tam wybraliśmy. Na targowisku kupiliśmy chusty, bez których na Saharze by się nie obeszło. Na straganie, młody sprzedawca dobrze znający język angielski, pokazał nam sposoby wiązania chust na głowie. Sam targ bardzo tłoczny, ale dla osób które lubią kupować pamiątki może to być istny raj. Możesz się targować i kupić co tylko zechcesz.

Postój w mieście Tatooine bazar Tunezja
Tatooine

Guermassa i domy wykute w skale

Guermassa i domy wykute w skale to kolejne miejsce, które odwiedziliśmy, czyli domy niegdyś zamieszkałe przez Berberów, a teraz ciekawa atrakcja turystyczna, którą warto odwiedzić. Na szczyt góry gdzie stoi meczet, prowadzi wąska, kamienista trasa, z której widoki są niesamowite. Tutaj możesz zobaczyć w jakich warunkach żyli kiedyś Berberowie.

Guermassa i domy wykute w skale Tunezja
Guermassa

Miejsce warte zobaczenia, nawet dla samych widoków. Aktualnie nie zastaniesz tam Berberów.

Tatooine z Gwiezdnych Wojen

Wioska/miasteczko, gdzie kręcono sceny do filmu Star Wars, robi wrażenie. Malutkie domki, niezwykle ciekawe budownictwo - jest klimacik. Kiedyś spichlerze, w których przechowywano żywność i chowano zapasy przed najeźdźcami. Aktualnie miejsce to pełni funkcję hotelu gdzie możesz wykupić nocleg. Moim zdaniem opcja dla osób, które nie boją się ciasnych pomieszczeń. Sama raczej nie zdecydowałabym się na nocleg w skale.

Jeśli chodzi o samo miejsce jest niewielkie, ale atrakcyjne. Będziesz zatrzymywać się przy każdych drzwiach i robić zdjęcia. Przy wejściu płaci się 2 dinary za osobę i zostajesz ostemplowana/y pieczątkami z postaciami ze Star Wars.

Tatooine z Gwiezdnych Wojen

Na Instastory (instagram.com/dyedblonde) w relacji wyróżnionej "Djerba" możesz sprawdzić jak wygląda nocleg w tym hotelu.

Naszym kolejnym miejscem był postój gdzieś w okolicy Guermassa i przerwa na lunch. Posadzili nas w niewielkim pomieszczeniu przypominającym piwnice i podali tradycyjne potrawy. Po obiedzie ruszyliśmy na wyprawę między pustyniami już do miejsca docelowego Oazy Palmowej Ksar Ghilane i Sahary.

Guermassa

Oaza Palmowa

Oaza Palmowa jest idealnym miejscem na odpoczynek po wycieczce. Tutaj zaznasz spokoju. Wykąpiesz się w sadzawce, napijesz się zimnego piwa lub soku oraz zrobisz mnóstwo ciekawych zdjęć. To miejsce, w którym spędziliśmy jakieś 45 minut, co uważam za krótko bo spokojnie można było pomoczyć się znacznie dłużej w sadzawce.

Naszym następnym już finałowym celem w pierwszym dniu było zakwaterowania w namiotach tuż przy pustyni. Jeśli szukasz niezapomnianych wrażeń i chcesz oderwać się od codzienności, Ksar Ghilane jest miejscem stworzonym dla Ciebie. Przeżyjesz tam przygodę życia. Nocleg pod namiotami, ciągnące się wydmy, a dla chętnych quady i przejażdżki na wielbłądach.

Ksar Ghilane

Jedynym minusem podczas naszego pobytu była dość ciężka pogoda. Silne wiatry przenosiły piasek, który wchodził dosłownie wszędzie. Dodatkowo słaba widoczność, ale i tak było warto!

Podczas pobytu na pustyni, uczestniczyliśmy również w wieczornych tańcach i tradycyjnym wypiekaniu chleba na piasku.

Sama noc w namiocie była pełna wrażeń i to nie tylko tych pozytywnych.  Najpierw: nasz namiot... nie do końca się zamykał. Bałam się, że ktoś nas okradnie, więc spałam trzymając w jednej ręce telefony, a w drugiej futerał z aparatem. Do tego: budziłam się co 30 minut! Piasek wlatywał przez otwarty namiot, konstrukcja ruszała się wydając dziwne dźwięki, a ja wyobrażałam sobie pająki i skorpiony czające się w ciemnościach. ️No i oczywiście nie mogło zabraknąć chrapania z sąsiednich namiotów.

Mimo wszystko, muszę przyznać, że to było niesamowite przeżycie, które chętnie bym powtórzyła.

W niewielkiej odległości od namiotów stał budynek z prysznicami i toaletami, który miał naprawdę fajne warunki, jak na polu biwakowym.

Zamieć na Saharze w Tunezji

Dzisiaj wiem, że zabrałabym ze sobą nieco mniej ciuchów i innych bibelotów. Mniej kosmetyków i sprzętu, by czuć się swobodniej.

Po nocy spędzonej na pustyni, zjedliśmy śniadanie i powoli zaczęliśmy się zbierać na kolejną część wycieczki, przemierzając zasypane wydmami drogi.

P.s. Nie polecam wybierać się tam autobusem, który po silnych wiatrach może zostać „uwięziony” między wydmami, które powstały na drodze. A utknąć w nich jest bardzo łatwo.

Matmata

Podczas drugiego dnia zobaczyliśmy: domy troglodytów w miejscowości Matmata, hotel Sidi Idriss, zjedliśmy lokalny obiad i ruszyliśmy w kierunku hotelu.

hotel Sidi Idriss
Matmata, hotel Sidi Idriss Tunezja

Jeśli chodzi o organizację tej wycieczki, polecamy jak najbardziej! Nasz kierowca Sofien, był super przewodnikiem z ciekawym poczuciem humoru. Ja jedynie odrobinę ulepszyłabym trasę, żeby nie trzeba było się tyle razy wracać, jednak całość oceniam naprawdę wysoko. Jeśli chcesz przeżyć przygodę pod namiotami na pustyni to ta wycieczka jest dla Ciebie!

Na tą chwilę, nie potrzebuję wracać do Tunezji, ale myślę, że za kilka lat chętnie ponownie zobaczyłabym Saharę.

A Ty zdecydowałabyś/zdecydowałbyś się na noc pod namiotem w Tunezji?